İNSANI İLİMLER MÜMKÜN MÜDÜR ?


cak başkası şuuru ile ve onun neticesinde başladığını ampirik psi­koloji araştırmalarında göstermişlerdi.

Bu tarzda araştırmalar arasında John Dewey’in bir çok eseriyle bilhassa Mead’ın talebeleri tarafından neşredilen The philosophy of the Act’ı ile Mind, Self and Society adlı eserlerini zikretmeliyiz. Bu kitaplar zamanımızdaki zengin laboratuar çalışmalarının hare­ket noktası olmuştur. Yakın zamanlarda cemiyetle ferdin karşılıklı münasebetlerini ayrılmaz bir bütün olarak tetkike çalışan ve içti­maî kontrolü fertler arası münasebetlerden çıkaran Ross ile, aynı metodu psikanaliz ve antropoloji arasındaki kuvvetli yaklaştırma­larda tatbik eden Horney’in adlarını burada hatırlamalıyız. Fakat her iki âlimde eksik cihet, onların henüz ferdî atomizm’den kurtu­lamamış olmaları idi.

İlk defa olarak Cooley insanı müşahhas bir bütün halinde an­cak psiko-sosyal ilmi ile aydınlatmak mümkün olduğunu iddia etti. Ona göre fert ve cemiyet bu müşahhas bütüne göre karşılıklı birer prespektiv’den ibarettir. Bu tâbir daha sonraki psiko-sosyalciler ta­rafından benimsendi: Sosyoloji ve psikoloji böyle bir tetikte “Perspektiflerin karşılıklılığı” haline geldi. Schanck’ın “coexistence” testleri bu tarzda tetkikler için en verimli yolu açtı (44) : İdrâk, heyecan, temâyül gibi iptidaîlerinden başlıyarak en yüksek kanaat ve inançlara kadar bütün beşerî olayları münefrid ve toplu iki ayrı teste aynı zamanda tâbi kılmak, bu suretle Durkheim’ın ferdî tasav­vur ve kolektif tasavvur diye kesin sınırlarla ayırdığı iki hâdisenin nasıl aynı köklerden doğan iki perspektif olduğunu göstermek müm­kün oldu. O zaman sayısı yüzleri bulan bütün psiko-sosyalcılar id­râkten duyguya, kanaatlere, prejüjelere kadar bu metodu tatbik ettiler (45). Artık bu yeni metodla Freud’un içgüdülere kapalı kal­mış olan Super-Ego ve İd hakkındaki psikanalitik ([7]) nazariyesini daha etraflı bir surette aydınlatma yoluna girildi (46).

Sayfalar: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

Yorum bırakın