GURVİTCH SOSYOLOJİSİ


Böyle bir sonuca varmak haksızlık olur. XX nci yüzyıl sosyolojisi bütün bu yanlış olarak ileri sürülmüş, dogmatik, verimsiz meselelerden vaz geçmekle, meydana gelen bu krizden yenilenmesi için gereken gücü kazanmaktadır. Sos­yoloji bugün metodunu, tekniğini yeniden elden geçirmekle olgunluk çağına ulaşmaktadır. Bu çağa giriş de "Derinliğine Sosyoloji nin" gelişmesiyle başla­maktadır.

1 Georges Gurvitch. Rus ihtilâli sıralarında ilkin Orta Avrupa memle­ketlerine göç etmiş, sonra da Fransaya yerleşmiştir. Otuz yıldanberi Fransada bulunan Gurvitch Bordeaux. Strasbourg gibi Üniversitelerde hocalık etmiş, ikinci dünya savaşında Birleşik Amerika üniversitelerinde misafir profesör ola­rak bulunmuş, dört beş yıldanberi de "Sorbonne’daki iki sosyoloji kürsüsünden birinde yer almıştır. Gurvitch ayrıca Güney- Amerika’da, İngiltere’de ve da­ha birçok Avrupa memleketlerinde birçok konferanslar vermiştir. Hattâ 1953 yı­lının Mayıs ayında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesinin davetlisi olarak mem­leketimize de gelmiştir. "Les déterminisme sociaux et la liberté humaine" üzerine altı konferans vermiştir. Tarafımdan tercüme edilen bu konferansların fransızca asıllariyle birlikte önümüzdeki sonbaharda Edebiyat Fakültesi yayınları arasında çıka­cağını umuyoruz.

Gurvitch’in başlıca eserleri şunlardır :

"Prokopovitch’in politika doktrini ve onun Avrupa kaynakları., (Grotius, Hobbes, Pufendorf) 1915 (Dorpat, eser Ruscadır); "Rousseau’nun Sosyal felsefesi" 1917 (Petrograd. Rusça); "Otto Gierke’nin hukuk felsefesi., 1922 (Tubingen, Almanca); "Milletlerarası hukukun genel teorisine giriş", 1923 ‘Prag, Rusça); "Fichte’nin som (Concret) ahlâk sistemi" 1924, (Tubingen, Almanca); "Las Tendances Actuelles de la Philosophie Allemande", Paris, 1930, ikinci baskı 1949 (Sorbonne’da 1928, 29.

30 yıllarında verdiği serbest derslerden bir kısım. "Le Temps present et l’idee du

droit Social" Paris. 1932: "L’idêe du droit Social.. Paris, 1932; "Esperience Juridlçue

et Plıilosophie Pluraüste da droit" Paris, 1936; "Morale Théorique et Science des

moeuts" Paris, 1937, ikinci baskı 1948: "Essais de Sociotcgie" Paris. 1933; "Eie-

Bunlardan başka çeşitli dergilerde birçok makaleleri vardır. 1946 yılından-

beri "Cahiers Internationaux de Sociologie„’yi çıkarmaktadır, şimdiye kadar 15 sa­

yı çıkmıştır. İkinci dünya savaşından sonra Pariste kurular. "Cemre d’Etudcs So-

2 Cuvülier, A., "Oü va la Sociologie Française" Paris, 1953, s. 102-160; Leo- pola Von Wiese, "Kölner Zeitschrift für Soziologie", 1951-1952, defter 2-3, (sahife 365-374), Gurvitch bu yazıya "Cahiers Internationaux de Sociologie" adlı dergisi­nin 1952 de çıkan XIII ncü cildinde cevap vermiştir. (Sahife 94-104).

3 "La Vocation Actuelle de la Sociologie" sahife 19.

3 The dow fail of evolutionism (A. Goldenweiser).

2 Paris, 1S37, Cilt II. sahife 489 ve devamı.

1 La vocation, bölüm II.

2 La Vocation, bölüm III, IV, V.


[1] Okuyacağınız satırlar Gurvitch’in "La Vocation Actuelle de la Sociologie,. adlı kitabından hülâsa edilmiştir. (Sah. 13-48).

[2] Bu kitabın III, IV ve V nci bölümlerine bakınız.

[3] "La Vocation"un ikinci kısmında. Bölüm Xa bakınız: Marx’ın Gençlik sos­yolojisi.

[3] Durkheim Silicide.

[4] "La Vocation„’nun XI nci bölümüne bak: "Derinliğine Sosyoloji".

[5] Merlcau Pcnty, La Structure du Comportement, 1343. Bu eserinde M. Ponty "Behaviorisme" in pek yerinde bir kritiğini yapmaktadır.

</DIV>

[6] Totem et Tabou 1914: Psychologie coüective et l’analyse du moi, 1921; L’Eso eı le İd 1927; L’avenir d’une illusion 1928; Moıse, 1939.

[7] The Individual and his Society, 1935, 3ncü baskı, 1946.

[8] Revue de Psychologie, 1924, (sahife 892-922).

Reklamlar

Sayfalar: 1 2 3 4 5

2 responses to this post.

  1. Türk toplumu için ‘tehlike’ görünen felsefe’nin , düşünceye karşı durmanın bütün sonuçlarıyla boğuşma demek olduğunu, içinde yaşanılyan keşmekeş halinin bilinçlerde yarattığı körlük durumuyla anlayamıyorsak hala, ‘değer hükümleriymle, ‘gerçek hükümler’ arasında git-gelli karanlıklardan ararız geleceğimizi!Örneğin bir ‘Gençliğe Hitabe’ bu san’atın! en tepe noktası olarak, bütün idealist ve ilahi hayatı kapsar bir teslim alınış manifestosu olarak,sonunda ‘işaret dili’ ile ‘anlatılan bir ninni aktarımı derekesine düşen ‘yazgımız’ sayılması gibi!!

    Cevapla

  2. Posted by nuh akçakaya on 10 Nisan, 2015 at 05:37

    Elinize sağlık, kaliteli bir metin.

    Cevapla

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: