Uzaktan eğitimin sosyolojik kavramlarla analizi


© Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi
ISSN: 1303-5134
www.insanbilimleri.com

Uzaktan eğitimin sosyolojik kavramlarla analizi

Yrd.Doç.Dr. M. Cüneyt BİRKÖK

Özet: Uzaktan eğitimin gelişen teknolojiye bağlı olarak sosyal realiteyi nasıl etkilediğinin sosyolojideki kavramlarla bir analizi yapılmaktadır. Bu çalışmada uzaktan eğitim, sosyal realitedeki bir problematik olarak ele alınmaktadır. İki perspektif kullanılarak uzaktan eğitimin sosyal yapıda nasıl fonksiyonel olduğu incelenmektedir. İlkinde eğitim ve teknoloji, diğerinde ise, fert ve toplum arasındaki uzaktan eğitimin neden olduğu karşılıklı ilişki gözlemlenmektedir.  Uzaktan eğitimin kültürün yayılmasını veya eğitilmiş insanların artmasını sağlayarak, mesela demokrasinin gelişmesi veya kümülatif bilgi birikiminin çoğalmasına neden olan bir çok fonksiyonu söz konusu edilmektedir. Bu yararlar daha sonra ortaya çıkacak olan problemlerin giderilmesini de sağlayabilecektir. Ancak, teknolojik gelişmeler, bilginin serbest dolaşımını sağlamakla birlikte, kontrol edilmesine de neden olmaktadır. Uzaktan eğitimin ulaştığı en ücra kesimlere, teknolojiyi elinde bulunduranların amaçlarına uygun bir tarzda formlandırılmış bilgiler aktarılmaktadır. Oysa gelişmeden beklenen daha büyük bir imkânlar alanıdır. Birey, kültürel tercihini yapabilmelidir. Eğitimin kontrolü problemi henüz çözülmemiştir. Öte yandan klasik eğitimdeki bir takım avantajlar da ortadan kalkmaktadır. Mesela, sınıf ortamında yapılan bir eğitimde, gurubun öğrenci üzerinde olumlu etkileri söz konusudur. Ancak, geleneksel eğitim modelleri, değerleri ve beklentileriyle yeni insan tipini tatmin etmemektedir. Yakın bir gelecekte yeni uzaktan eğitim modellerinin ortaya çıkması kaçınılmazdır.

Abstract: In this paper, we analyze distance education with some sociological concept. Especially, education and technology are taken as ground points.

Anahtar Sözcükler: Sosyal realite, sosyal yapı, sosyalleşme, sosyal mobilite.

I.

Uzaktan eğitimin sosyolojik analizleri yapılmaktadır. Çünkü sosyolojinin konusu sosyal olgulardır ve yeni teknolojilerle birlikte uzaktan eğitim son yıllarda toplum yapısını etkileyen çok önemli bir faktör olarak sosyal realitede müşahede edilmektedir. Başka çalışmalara katkı sağlaması amacıyla uzaktan eğitimin, sosyolojik perspektiflerle ve kavramlarla ele alınarak bir tartışması yapılacaktır. Uzaktan eğitim, teknolojiye dayalı bir model olduğundan incelenmesi gereken iki temel konsept eğitim ve teknolojidir. Bu çerçevede yeni problemler ortaya çıkmaktadır. Uygulamaya paralel olarak bunların da değerlendirilmesi ve analizin eleştirel olması gerekmektedir.

Aşağıdaki ikinci kısımda, çalışmada kullanılan varsayımlar ortaya konularak sosyolojik perspektif tartışılmaktadır. Üçüncü kısımda, bu konulardaki analizler daha da geliştirilerek birer problem olarak ele alınmaktadır. Dördüncü kısımda ise uzaktan eğitimin sosyal yapıyı belirlemesi incelenmektedir. Tüm bu analizler ışığında varılabilecek sonuç, gelişen teknolojiye dayalı olarak uzaktan eğitimin sosyal realiteyi giderek artan bir hızla değiştirmesidir. Böylece sosyal yapıdaki dengeler bozulmakta ve sosyal problemler ortaya çıkmaktadır. Ancak uzaktan eğitimdeki gelişmeler, problemlerin çözümünü de beraberinde getirecektir. Uzaktan eğitimin söz konusu olduğu alanlarda yapılacak sosyolojik araştırmalar, sosyal dengelerin tekrar kurulması için ışık tutacaktır.

II. Bu çalışmada bazı kabuller esas alınmıştır. Analizimizde uzaktan eğitim, açıklayıcı değişken (bağımsız değişken) olarak ele alınarak, eğitime ve dolayısıyla da sosyal yapıya etkileri, şüpheci ve negativistik bir düşünce üslubuyla değerlendirilmektedir. Bu çerçevede ilk kabulümüz, teknoloji ile uzaktan eğitim arasında doğrudan bir ilişkinin kurulmasıdır. Sürekli gelişmekte olan uzaktan eğitim teknolojileri nedeniyle, sosyal realite de giderek artan bir hızda değişmektedir. Bu sebeple sosyolojik bir analizin, uzaktan eğitimin mevcut teknolojik çerçevesiyle sınırlı tutulması doğru olmayacaktır. Teknoloji geliştikçe, uzaktan eğitim kavramının sosyolojik anlamı da değişecektir. Bir diğer kabulümüz ise, uzaktan eğitimin teknoloji vasıtasıyla farklı mekanlarda gerçekleştirilen bir eğitim olmasıdır. Ayrıca, mekan itibariyle uzaklık durumunun ortadan kalmasıyla değişen sosyal yapıda, aynı teknolojik araçlar kullanılarak bilginin yayılması da kontrol altına alınmaktadır. Teknoloji, genel olarak bilgiye ulaşmayı kolaylaştırmasına rağmen, aynı oranda bilginin kontrolünü da sağlamaktadır.

Sayfalar: 1 2 3 4 5 6 7

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: